My LiFe

My LiFe
Kejayaan seseorang itu bukanlah dari kelebihan yang dia ada..tetapi kejayaan seseorang itu diperolehi dari kesungguhan & kemahuanya untuk berjaya

Sunday, March 18, 2012

Pengalaman masa preggy



Inilah harta, amanah yg tak ternilai dalam hidupku.. banyak pengalaman & pengorbanan dilalui..kehadiran hadif mmg sangat kami nantikan. Aku ingat lagi..masa tu hari jumaat dalam kul 1pm cam tu, kat office tiba2 terasa sgt nak menggunakan pregnancy test kit tu.tp sebenarnya dlm tempoh 9 bulan slps nikah, mmg selalu dok test pun..hihihi..pas2 pergi laa toilet..tgok..hrmmm..kena usaha lagi..1 line jer..dan aku pun letak laa test kit tu atas mungkuk tandas..tiba2 masa aku nak buang test kit tu..aku nampak 2 line..terbeliak biji mata aku..aku pun tengok semula , mana nak tahukan..kalau2 tersalah pandang...CONFIRM..MMG 2 line

dgn perasaan yg teruja, nk pergi fon suamiku tersayang laa..terus lari ke ofc nak telefon..tp nmpak sahabat aku nie..kausi..." kausi ..Guest what??"..u pregnant.kaa, .aku terus peluk dia dan lompat2 sampai nagis..hehehe..officially..kausi laa yg tahu dulu aku pregnant sblm asben aku..hihihi..sbbnya..time tu tgh solat jumaat..nanti gangu solat pulak..habis jaa solat jumaat, terus fon en.asben..Alhamdulilah...mmg rezeki aku dan suami..pas2 cam biasa laa..mesti laa bg tahu mak kesayangan aku dan semua family..tapi pengalaman masa mengandung mmg betul2 mencabar n menduga tahap kesabaran untuk menjadi seorang mama.  Alahan yang teruk sampai 6 bulan baru ok..kat ofc tu..toilet dan surau jadi favourite place aku..lepas makan jer muntah..dan yang peliknya..semua makanan kegemaran aku tak boleh nak bau atau makan..kesian kat ofcmate aku.   tak boleh makan atau order dalam ofc makanan2 tu semua..terima kasih sbb u all memahami..kalau aku jalan tepi pantry ker atau kat mana2 jer..klu bau..terus aku tutup hidung n mulut..seriusss nak muntah..hrmm..pelik..pelik..totally different dari diri aku yg sebenarnya..antara makanan kegemaran akau..KFC, McD, Pizza n semua laa fastfood yang sewaktu dgnya..aku tak boleh bau lansung..tambah pula nak makan, jauh sekali la..mmg baby ikut citarasa abah dia..sbb asben aku tak berapa suka sgt mkn fast food..bkn tak mkn..tp jarang2 mkn..yg aku nak mkn seafood jer..itu semua mmg fav suamiku...huhuhu..terbalik sudahh..mmg baby dlm perut ikut semua citarasa abah dia..


pas2dalam 2 bulan pregnant, aku alami kesakitan di bahagian ari2..kdg2 rasa mcm nak mai period..doktor cakap aku kena jaga kandungan, takut keguguran.naik motor pun tak boleh..buat kerja yg berat2 pun tak boleh lagi utk jaga kandungan.. masa tu mcm2 aku fikir..nak nagis pun ada..tp disebakan badan aku pun lemah..jadi doktor nasihatkan jangan banyak bergerak dan rehat betul2..so doktor bg cuti dalam seminggu utk berehat..rehat kat umah tp aku tak henti2 muntah.badan pun sampai lembik..nasib baik laa aku ada asben & family yang memahami..masa lepas trimester pertama..aku masih muntah & alah, dan ada satu ari tu..aku cirit-birit..entah laa mkn makanan apa masa tu...lg laa lembik badan aku..terus asben aku bwk p GH..kesian dia pening kepala dia..itula pengorbanan nak jadi seorg abah..dia laa kena wat kerja rumah..wlu tak prefect pun..tp Alhamdulilah..boleh jgk diharapkan..dan aku kena admit wad sbb kekurangan air dlm badan, mahu taknya, mkn xberapa lalu, minum pun tak nak, pas2 kena cirit-birit plak..yg aku taw nak tido jaa..sampai jaa wad, aku terus nak pejam jaa..rasa mcm pusing2 kepala aku nie, mungkin sbb effect dari ubat tahan muntah yg doktor kasi.. 3 hari 2 mlm jugak laa aku dpt percutian percuma dari HBPP..rasa mcm 3tahun dok dlm wad..mmg betul2 dugaan..tp buat kali pertama laa aku tgk dgn clear baby dlm rahim aku.. mmg scan kat wad tu clear giler..aku sebak n nagis bila tgok baby bergerak dlm screen tu..Subhanaallah..itulah perasaan seorang ibu..doktor tu pun baik..aku ingat lagi nama dia ..Dr.Megat..dia panggil aku adik..adik jgn rsaw yer..tgok baby tu gerak2..dia ok...sihat..so mama dia pun kena sihat & kuat semangat yer..lagi laa sebak aku..tp lps tu aku terus semangat..tp selama tempoh pregnant nie..kerja aku kat ofc tu mmg terjejas laa..but, Alhamdulilah..nasib baik bos2 aku faham..Emergency Leave and MC selalu laa aku ambik..mmg teruk laa rekod aku..tp apakan daya..mmg aku alami alahan yg teruk pun..Masa tu pegawai aku pun preggy jgk..tp dia 3 bulan awai dari aku..Alhamdulilah..dia tak alami lahan yg teruk..siap jalan mcm askar lagi.hihihi..naik turun tangga mcm org tak preggy pun..aktif sungguh dia..tp aku..jalan mcm siput..lemahh jer rasa..setiap org dugaan dan habuan dia masing2..tak semua sama..ada org awal2 preggy alah teruk ..ada org masa dah nak dekat due pun dok alah lagi..Tapi aku bersyukur sgt2..ada suami, family & kwn2 yg faham aku..aku nie mmg jenis manja n sensitif sikit..dulu2 mak aku cerita masa dia preggy aku lagi teruk..alahan tu sampai beranak..tiap2 bulan p check-in GH..mcm2 laa sbb laa dia kena admit.  tp masa tu dia tak dpt mcm ner aku dpt..perhatian dan kasih syg dari seorg suami..nasib baik fmly & kwn ada yg perihatin..kesian dia..sbb tu aku jadi seorg yg tabah hari ini..Alhamdulilah..setakat ini ..apa saja dugaan yg aku hadapi, InsyaAllah aku leh handle dgn tenang & tabah..klu aku nak merunggut atau nak putus asa..aku LINK balik pengalaman yg mak aku tempuhi dulu..itu yg menjadikan aku kuat & tabah dan lebih menghargai apa yg aku ada sekarang..Terima kasih Allah..klu nak cerita pasal zaman dulu2 mmg 1 blog nie nanti penuh..hihihihi..dan inilah buah hati aku yg cumellss..







No comments: