My LiFe

My LiFe
Kejayaan seseorang itu bukanlah dari kelebihan yang dia ada..tetapi kejayaan seseorang itu diperolehi dari kesungguhan & kemahuanya untuk berjaya

Tuesday, April 10, 2012

Hadif Day 1

Sebenarnya aku dah xdak mood nak buat assignment nie..tp xsedar2 lagi yg xada extention utk submit assignment dah sbb nie final assignment utk sem nie..xper..InsyaAllah..lps tulis nie mesti mood mai balik..nak cite ttg my little cuties son..Muhammad Hadif Altamis bin Hilridzuan.  Nama yg telah diberi dan dipilih sendiri oleh abahnya, Hilridzuan..masa dlm perut lagi dah paggil2 nama dia..Alhamdulilah, mama pun suka dgn nama tu..nama yg penuh makna tersirat & hasrat kami berdua kepadaNya ..MUHAMMAD = Nabi Nabi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W, banyak kelebihan yg diceritakan dalam hadis-hadis, kelebihan menamakan anak lelaki dengan nama Muhammad @ Ahmad, HADIF = yang mempunyai matlamat & ALTAMIS = Panglima..InsyaAllah..semoga nama yg dipilih akan memberi keberkatan kepada hadif.  lepas jaa bersalin aku di bawa masuk terus ke wad..bilik keluar jaa dari labour room tu..aku nmpak semua family & sahabat aku ada kt luar dok tugu..lama jgk laa diorg tunggu..aku bersalin pukul 4.57pm..dekat lepas magrib baru nurse tolak p wad..badan masih rasa lemah lagi..aku rasa lali @ pening2 lalat sebab mgkin kesan dari ubat tahan sakit..depa semua dapat kot tgok hadif masa tu..entah laa aku pun xbrp sure..tp adik aku Hadi ade laa buh gambar hadif dlm fb..hrrrmmm..tp kesian diorg xleh pegang hadif..cuma leh tgok dari cermin nursery tu jer..hanya ibu jer leh jumpa baby..Aku rasa masa tu org yg paling seronok asben aku laa..mmg nmpak sgt dari muka dia..betapa lega & happynya dia..




lepas sejam diorg duduk kat dlm wad..semua kena halau balik dah...sbb mmg dah lewat pun..aku pun kena berehat..tiba2 aku rasa lapar giler.yer laa..baru aku ingat sbb lepas bersalin tadi..aku termuntah tepi katil..abis semua dah keluar..sbb tu lapar sgt kot..tp bknye leh mkn sesuka hati ..kena laa mkn makanan org dlm pantang..jadi mak aku balik masakan utk aku & asben aku antar semula mak utk jaga aku waktu mlm..nasib baik ada mak leh tolong jagakan..asben aku xleh jaga sbb suami xdibenarkan utk jaga isteri waktu mlm sbb kat situ wad terbuka..waktu siang boleh ler..


Bila semua dah balik..aku dpt laa rehat dlm sejam..pas2 nurse pagil..mummy bangun yer..kena susukan baby ok..boleh pergi nursery skrg..aku pun dlm keadaan mamun & fening2 lalat pun bangun laa..tiba2 aku mcm nak jatuh..xberapa kuat lagi...jadi nurse laa kena tolak aku ke nursery..masuk dlm nursery tu kena tekan button dan digalakan utk menukar kasut yg tlh disediakan & dikehendaki mencuci tgn sebersihnya supaya jangkitan kuman tidak merebak.


Bila masuk jer dlm labour room tu..aku jadi teruja..sbb tgok ramainyaaaa baby..semua cute mute laa sgt..ada mcm2 rupa..Ya Allah..rasa perasaan yg bahagia & tak tahu mcm ner aku nak ungkapkan masa tu..aku pun tercari2 laa putera ku..mana satu ..semua nak nampak sama jer semua..nasib baik ada tag kat bed dia n tgn..klu tak mmg susah nak cari..hehehehe..

Dalam nursery tu disediakan bilik utk BF..aku pun sebenarnya tak tahu apa nak buat..sbb biasa laa kali pertama..jadi nurse kat situ tolong ajarka aku cam ner cara nak bg BF..tp diorg mmg utamakan hygiene.. sebelum bg BF..nurse tu ajarkan aku cara nak bersihkan puting sebelum bg bby hisap..aku pun masa tu xada perasaan malu dah..hihihi..pas2 dia ajarkan cam ner cara nak masukan ke mulut baby..abis tu dia tinggalkan aku & hadif..masa tu ada laa mummy2 lain..tp masing2 sibuk susukan bby masing2.Buat pertama kali hadif dlm pangkuan aku..Ya Allah..terima kasih Ya Allah..kau kurniakan aku seorang anak lelaki yg cukup semua sifatnya & sgt comel..Alhamdulilah..mmg xtahu mcm ner nak gambarkan perasaan bahagia & syukur kpd Allah...


mmg selesa sgt dlm bilik BF tu ..kerusi yg disediakan mmg sesuai utk duduk siap ada pelampung lagi..yer laa kan..nak bg BF lama kan..susu jenuh laa mummy nak duduk lama2..nti lain pulak jadinya..dah ler baru lepas jahit..kena hati2..jalan & langkah pun kena perlahan2..tp kan mmg sedeyy sgt..Muhammad Hadif Altamis asyik tidur jaa..bila masukkan mulut dia..dia asyik nak lena jer..xnak lansung hisap..tp aku kejutkan jgk dia...tp nmpak sgt hadif xpandai nak hisap..tp aku xberputus asa..ada la dekat 3 jam aku duduk kat situ nak kasi dia..tp cuma sikit jaa..dan aku rasa susu aku xkeluar sgt pun..hrmmm..aku pun keluar laa dari bilik tu & pergi jumpa nurse..nurse tu ckp..xper..awak jgn risau..biasa laa mula2 mmg mcm tu..awak balik rehat kat wad dulu ..lagi 3 jam awak datang balik..bila aku balik jer kat bilik mak dah sampai dgn makanan..nasi panas2 + ikan masin masak asam& lada..hrmm..mmg selera laa masa tu sbb dah lapar sgt2..mgkin sbb lapar jgk kot sbb tu susu tak nak keluar ( think positive)..Selepas 3 jam aku dah rasa kuat sikit, aku berjalan perlahan2 jgk pergi nursery..tak ler jauh sgt..tp dlm keadaan yg xberapa ok ..mmg rasa jauh sgt..masa tu dlm kul 2am kot..masa jalan tu rasa lain sgt..yer laa sebelum nie jalan rasa mcm berat jer..tp bila dah lepas bersalin..rasa ringan sgt badan pas2 leh rasa mcm ari2 (tempat peranakan) mcm jatuh jer..aku taya mak kenapa rasa mcm tu..mak ckp biasalaa..baru lepas bersalin mmg rasa cam tu..nanti dah urut ok ler tu..



Hadif mama datang nak bagi susu..jom kita minum..aku dgn semangat yg berkobar2 nak bg hadif minum susu..tp dia tetap nak tidur jgk..bila sumbat dalam mulut dia..dia xada riaksi nak hisap ker..nak minum ker..hrmmm..mama hampa lagi..tp still think positive..nurse tu ckp..mummy jgn tension2 yer..klu tension pun boleh effect susu xnak keluar..aku pun usaha tenangkan diri dan main2 dgn hadif..walaupun dia asyik tidur jaa..aku buka selimut dia..aku belek satu persatu jari..badan, muka, mata hidung..semua laa.. nak siap tangkap gambar lagi...kulit hadif masa tu masih warna pink2 & lembut sgt..geram aku..nak gomoii kuat2 takut  dia sakitkan dia pulak..hadif tetap layan tidur dia..dan mama pasrah lagi sbb xdpt bg hadif susu..setiap kali cuba..hadif mcm tu jgk..nurse ckp klu hadif xnak minum jgk..diorg terpaksa bg glucose dulu..sbb aku mmg sebolehnya nak susukan hadif..xnak kasi susu formula.. tp nurse terpaksa kasi jgk takut hadif lapar..tp apa pun terpulang kpd parent laa utk decide nak BF lagi @ bg susu formula..sedeynyaa mama masa tu..rasa terkilan sgt tak dpt bg susu..tp mama xputus asa jgk..mama try jgk lepas 3 jam..tp keputusanyaa sama jgk..akhirnya nurse soh aku bg jgk susu formula sbb kesian kat baby nanti ..jadi aku fon la asben soh beli susu dlm keadaan yg sedey..tp dia ckp..xper laa nak buat cam ner..dan xada susu..bagi jer laa susu formula..aku pun mengiya jaa..walupun aku xsetuju..


Inilah susu yg abah belikan utk hadif...pilihan dari abah sendiri..mama xcadangkan pun..tp walau dah bg susu formula tp setiap 3 jam aku akan pergi juga ke nursery utk bg jgk hadif BF.. tp kat sana kalu baby dah diberi susu formula, mummy xpyh dtg ke nursery dan boleh berehat..tp mana boleh tak tgok baby..klu aku xlarat pun..aku soh asben aku tolak pergi tgok hadif..dah rasa jadi tanggungjawab aku utk bg dia minum susu..secara automatic perasaan tu mai..mmg akan jadi cam tu bila kita dah jadi seorang mama kan.  Itu laa kisahnya pada hari pertama..tunggu yer utk hari kedua dan seterusnya..mmg lagi menarik & mencabar lagi pengalaman kami menjadi abah,& mama....

No comments: